23948sdkhjf

Kinesernenes disponible indkomst vokser

I Kinas byer er den gennemsnitlige disponible indkomst vokset kraftigt, og det giver muligheder for mange danske virksomheder.
Danske virksomheder er så småt begyndt at udnytte mulighederne i det kinesiske forbrugsmarked – men potentialet er langt større.

Kineserne er begyndt at bruge flere penge på alt fra fødevarer til tøj, rejser, og elektronik; og deres disponible indkomst ser kun ud til at vokse.

Ifølge Kinas nationale statistikbureau var den disponible indkomst i Kinas byer i 2008 (da krisen begyndte) således 15.781 RMB – det tal var i 2012 vokset til 24.565 RMB. Vækstraten har i disse år ligget støt mellem 7,8 pct. og 9,8 pct., og hvis man ser på lønstigninger i 2013 ligger væksten højst sandsynligt på omtrent det samme.

Kina rummer dog store økonomiske forskelle, og eksempelvis Shanghai skiller sig tydeligt ud fra flokken: Her var den disponible indkomst per person 40.188 RMB og voksede med næsten 11 pct. på årlig basis.

Den fortsatte vækst og kinesernes villighed til at prøve nye produkter er dermed udtryk for store muligheder for udenlandske firmaer, der formår at udløse potentialet på det kinesiske marked.

- De kinesiske forbrugeres øgede velstand samt fokus på kvalitet og værdi for pengene udgør et marked, hvor der potentielt kunne være store gevinster at hente for danske virksomheder. Men Kina er stadig et svært marked, og det kræver den rette strategi at penetrere markedet, siger Glen Mikkelsen, Managing Director for DIs kontor i Shanghai, DI-Asia Base.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125